Det är jobbigt när ens husdjur inte mår bra.....

Funny har alltid varit världens friskaste hund....tills nu.

Dels är det problemet med magen (förmodligen EPI, Exokrin pancreasinsufficiens) Vi ska in för nytt blodprov nu på Onsdag för att få en slutgiltig diagnos.

Sen idag, på fm upptäckte vi att hon hade en ordentlig svullnad över nosryggen. Jag Googlade en del och kom fram till allting från allergi, till getingstick till ormbett.

Kycklingmamma OCH kycklingmatte som jag är....fick jag nästan panik. Och på en söndag får man ju inte direkt tag på några veterinärer i Alvesta!
 Hittade till Agria, som hade en betaltjänst, för rådgivning. 25 kr/samtal oavsett tiden det tar.

Veterinären jag fick prata med trodde varken på ormbett eller getingstick, utan snarare att Funny fått en rejäl smäll över nosen...typ i skogen, eller att hon smällt i något här hemma.
Hon var helt underbar i sitt bemötande och lugnade ner mig 110%....

Funny är fortfarande svullen, men matte är lugnare.....

Spoooookey!!!!!

Jag pratade med mamma nyss.....Efter ett tag kom vi in på Pappa,  och pratar om Peab och Asfaltsbolaget i diverse sammanhang.  Jag sitter i en av fåtöljerna och plötsligt säger det PANG.

Jag vänder mig om och ser att fotot jag har på Macke, på öppna spisen har trillat ner.

Framför Grisen, stod fotot innan......

Här hamnade det sedan....

Det gick inte sönder alls....

Mamma hörde "smällen" och när jag berättade vad som hade hänt sa hon.

"Macke hade nog någonting att säga om den saken"

Det var lite kusligt, men ändå härligt att veta att lillebror lägger sig i, samt inte minst FINNS MED!!!!!

Från "Hallå där bruden" till "Ursäkta oss damen"

Där vi bor, finns det en massa parkeringsplatser (kvällstid, vill säga, dagtid har Migrationsverket de platserna) I normala fall, bryr jag mig inte om nån ställer sig där kvällstid, trots att det klart och tydligt står "Förhyrda platser"

I kväll, vid 22-tiden gick jag ut med Funny. I samma veva kom det en fyrhjulig MC med två väldigt högljudda och störiga killar på. De sladdade, slängde ut en glasflaska som gick i kras, in på "vår gård" snuddade vid en av bilarna, sladdade runt lite mer...ja, ni fattar.....

Jag och Funny stod under tiden utanför dörren, och liksom bara betraktade. Efter lite till buskörning parkerade de, mitt emot vår bil. Då kunde jag inte hålla mig, utan sa:

- Grabbar, det här är en privat parkering, ni får ställa er någon annanstans

Till svar fick jag:

- Hallå där bruden, Sverige är ett fritt land, vi gör vad fan vi vill....fatta?

Trygg med min svarta vovve (som alltid försvarar mig) gick jag fram mot dem och sa:

Ert beteende är inte acceptabelt, kan ni flytta på er fyrhjuling, och adrig parkera här igen?

I samma veva viskade jag "Skall" till Funny. Hon gav till tre riktigt arga skall och de två tidigare så kaxiga grabbarna sa: Ursäkta oss damen, det ska aldrig nånsin hända igen.....

Haha.....Funny är min hjälte! Jag behöver aldrig känna mig otrygg med min lilla "Cujo"

Dublins tiggare och min vilsegång......

Det här borde vara två inlägg, men jag väljer att ha dem i samma, eftersom de faktiskt, på något märkligt sätt, i slutet hänger ihop.

Största skillnaden med "Mitt" Dublin, nu och när vi var där sist (2006) var antalet tiggare. Det finns tiggare i alla storstäder, fast 2006 såg man inte alls många i Dublin. Gick man en rejäl promenad då, såg man bara ett par stycken. NU, fanns det massor. De satt på allt från turiststråken, till gatorna till och från dem. Alltså, de fanns verkligen överallt! De var allt från 15-16 år, till mödrar med barn, medelålders och riktigt gamla. De satt med sina pappersmuggar och mässade "Change please, change, change, change please....."

Förutom en snubbe (som hade riktigt fina läderskor och satt och surfade på sin IPhone) såg alla verkligt ynkliga ut. Jag hade svårt att veta vilket håll jag skulle titta åt, för man kan inte ge alla pengar!

På fredagen under vår vistelse, när CC, Sven och Johanna skulle till Jameson´s då ville jag ju inte dit, utan följde med på bussen, tills de hoppade av och fortsatte sedan på egen hand med ett tydligt uttalande. "Nejdå, jag ska INTE gå vilse, jag lovar....vi ses hemma"

Jag hade mitt riktmärke, min "pinne" som egentligen heter The Sphire, problemet var ju att man kunde välja fyra vägar från denna. Utan att jag egentligen märkte det, var jag hopplöst vilse och bussen jag skulle ta hem till hotellet fanns ingenstans. Jag gick och jag gick, kom allt mer vilse funderade ett tag på att vinka till mig en taxi, men eftersom jag är envis som få, tänkte jag att NEJ....jag SKA hitta!

Ibland kan jag bli lite vidskeplig, så jag sa till mig själv: Nästa tiggare jag ser, han eller hon ska få alla mina mynt, för då kommer jag hitta hem.....

Jag kollade mina mynt, det var nästan 5 Euro (50 kronor), men sagt är sagt, om än i mitt eget huvud...

Tre fyra minuters irrfärd senare sitter det en tiggare vid min högra sida. En äldre man, som knappt mer än viskar fram orden "Change please...."

Jag tar fram mina mynt och lägger i hans pappersmugg ,som bara innehöll två st eurocent (20 öre)

Han stirrar ner i muggen, ler ett stort tandlöst leende och skriker " HOLY SMOKES"

Tre minuter senare, hittade jag rätt....."Alldeles av mig själv"

UNDERBARA DUBLIN!!!!!!!

Som alla lär veta vid detta laget, är jag djupt förälskad i Dublin. Nu var vi där igen, Jag och Christer, samt de goda vännerna Sven och Johanna. Att beskriva vår upplevelse kort, går ju inte, men jag ska försöka så gott det nu går.

Ons 13okt
Tåget gick 5.32 (GÄÄÄÄÄÄSP) till Kastrup, sedan flyg till Dublin där vi landade strax efter middagstid, lokal tid. Flygbussen till hotell Callaghan Mont Clare där vi checkade in. Ut i Dublin på lite "sightseeing". Höll oss dock till närområdet. Käkade sen lunch, lite mer vandrande och sedan hem till hotellet igen. Resten vilade ett par timmar, men inte jag inte! Jag kollade lite på TV, smuttade på ett vin som CC varit ute och handlat åt mig och bara VAR.
När alla vaknat, gick vi ut och åt middag på Blarney. Det blev en tidig kväll, eftersom vi av förklarliga skäl var rätt trötta.

Torsdag 14 okt

Uppe med tuppen...eller nåja....iaf tid till hotellfrukosten. Efter det stack vi ner till stan igen, köpte "Hop-on-hop-off biljetter, och åkte med hela rundan, som tog cirka en och en halv timme. Helt perfekt, för man får en rundtur, och guidning under denna, och får samtidigt se massor av Dublins sevärdheter.

Efter rundturen gick vi lite hit och dit, kollade på ditt och datt, bland annat på POSTEN

Hem till hotellet, för den obligatoriska vilan (för tre av oss).
Taxi beställd till "Flanagans" där vi skulle äta födelsedagsmiddag. Gott var det, mätta blev vi!

Efter det....ut i Temple Bar för en helkväll. Med BETONING på helkväll!

Fredag 15 okt

En del hade svårare att vakna än andra....haha, läs Christer..... Men till slut så! Den här dagen hade Sven, Christer och Johanna bestämt att de skulle till Jamesons destilleri, men det ville inte jag så jag följde med dem på hop-on-hop-off-bussen och när de hoppade av fortsatte jag två hållplatser för att gå mina egna rundor.

Vad hände?

Självklart gick jag vilse!  (Annars hade det inte varit jag)

Efter en del snurrande, och med hjälp av en vänlig irländare som följde mig till rätt buss, hittade jag hem. Jag spenderade en timme eller två i parken som låg jämte hotellet.

Kvällen skulle spenderas på " The Celt", det var bestämt, eftersom "min" Paddy skulle spela där. Vi tog taxi till o´Sheas där vi käkade middag, sen var det bara tvärs över gatan till  The Celt.

Och där var ju Paddy!!!!  Han är en underbar människa, jag och CC har träffat honom innan. Stor  röst i en liten kropp. Kvällen blev magisk!! (och den blev sen....*S*)

Lörd 16 okt

Uppe med tuppen! (Harrrrrkel)

Vi gick ner mot Stephens Green, och vidare mot en liten Whiskeyaffär, där vi provade två sorters whiskey. LITE förolämpad blev jag, när han i affären frågade " Ladies, do you dare to try?"

Hrmpfffff SÅKLART vi vågar!!!!!

Vi gick lite rundor till, och hamnade sedan på en pub (förvånad?)

Hem till hotellet, svidade om...jaja, vissa tog sig en tupplur...hihi, sedan var det dags för kvällsturen. Vi gick mot Temple Bar och precis i utkanten av TB hittade vi en fantastisk restaurang.

Jag kommer att drömma om deras pepparsås så länge jag lever.....*Mums*
(För att inte tala om Baileys coffee)

Efter det hamnade vi på ett ställe som heter Foleys, trubadur o allt, (SÅKLART)

Sön 17 okt

Idag var siktet inställt på Brazen Head, självklart.
Brazen Head är speciellt för det är Irlands äldsta pub (1198). Brazen Head har dessutom varje söndag eftermiddag levande ÄKTA irländsk musik.

Vi njöt! (Johanna mer än alla andra tror jag....)

Det blev en tidig kväll, klockan 8 väntade taxin till flygplatsen.

DUBLIN, jag saknar dig !

(Fler blogginlägg kommer om vår resa, men detta var huvuddragen....så att säga....)

....så var det fredag igen....

Ifall nån har missat det....bara 5 dagar kvar tills jag får se mitt älskade Dublin igen! I Onsdags kväll, promenerade jag genom hela Dublin "virtuellt" via googlemaps. Man kunde zooma in så mycket att det faktiskt kändes som om man gick runt på gatorna. Japp, jag fick nästan skoskav! *hihi*

I dag fick vi svar på proverna de tog i måndags på djursjukhuset, ang Funnys stundtals dåliga mage.
Det visade sig vara nåt knas på bukspottskörteln. Bukspottskörteln producerar bla ett visst enzym, som rör matsmältningen. Har man för lite, spjälkas inte maten ordentligt, vilket leder till diarré och att hunden inte tillgodogör sig viktiga näringsämnen. Det värdet ska ligga mellan 5-35. Har man 2,5 eller under får man diagnosen : Exokrin pancreasinsufficiens.

Schäfrar är överrepresenterade i den här sjukdomen har jag lärt mig idag. 75% av drabbade hundar är just schäfrar.

Ligger hunden mellan 2.5 och 5 är den i en så kallad gråzon. Man kan ha symptom, man kan vara helt utan symptom eller man kan ha symptom ibland. Funny hade 3.5

Så det förklarar ju en del! Vi kör med medicinskt veterinärsfoder nu, och förhoppningsvis räcker det med det. Skulle det inte räcka, finns det medicin, i form av tillskott av det saknade enzymet.

Vi ska ta nya prover om ca en månad, men redan nu är hon mycket bättre i magen, och pälsen börjar skina igen.

Det kändes faktiskt skönt att få en medicinsk orsak till hennes problem, speciellt när de kommer gå att lösa!!

Sötvovve......du är ju den bästa vovven i hela världen!!

Helgen och lite till

I fredags firade vi Pappa med pompa och ståt, eller iallafall med Paella och Sangria! Det var mycket lyckat och som alltid när familjen träffas blir det massor av prat, skratt och kärlek!

Pappa!!!

På lördagen kom Sabina och Mikaela på besök. (Christers dotter resp bonusdotter) och en timme senare kom Jessica och Josse för att äta paella (Jessica var ju inte med under fredagen, för hon var på Ladies Night).

Ännu lite senare kom min kära jobbarkompis Hilde, med pojkvännen Niklas på oväntat besök. Kul! Vi fyra var även nere på Time en vända.

Söndagen, blev en total slappedag....rätt gott ibland!

Idag har vi varit inne på djursjukhuset med Funny, pga hennes stundtals taskiga mage. Nytt foder rekommenderat, så kallat "medicinskt foder", och så tog de blodprov för att  se om det är något annat fel, än bara fel foder....

Funny var så duktig så. Det som hon tyckte var "värst" var nog när de rakade bort lite hår på frambenet, för att kunna ta blodprovet. Hon fick en kompress över "stickhålet" och lillgumman haltade en stund. Haha, ungefär som om hon ville visa att med plåster på, ÄR man sjuk!

Provsvaren får vi om nån vecka.

Jag har även hunnit med att hämta Jessica hos "Pållen", samt att vi gick en härlig promenad i skogen, tre hästar, en som tömkördes, två som reds och sedan jag till fots.

Sötaste Oden.....han är den finaste häst jag vet!